Diabet nedir?

      Diyabet, vücudunuzda pankreas adlı salgı bezinin yeterli miktarda insülin hormonu üretmemesi ya da ürettiği insulin hormonunun etkili bir şekilde kullanılamaması durumunda gelişen ve ömür boyu süren bir hastalıktır. Sonuç olarak kişi, yediği besinlerden kana geçen şekeri yani glikozu kullanamaz ve kan şekeri yükselir.

Peki diyabette şifa var mıdır? Şimdilik hayır. Ancak pankreas nakli / insulin üreten beta hücrelerinin nakli üzerinde yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Diyabette etkili tedavi yöntemleri vardır. Eğer hekim, diyetisyen ve hemşireden oluşan sağlık ekibinizden alacağınız iyi bir tıbbi desteğe bağlı olarak kendinize iyi bakmayı bilirseniz, diyabetik olmayanlar gibi aktif ve sağlıklı bir hayat sürdürebilirsiniz. Kan glukozunun asıl kaynağı, karbonhidrat adı verilen besin öğesidir. Karbonhidrat içeren besinler şeker (toz şeker, kesme şeker), şekerli besinler (bal, reçel, pekmez, marmelat, şekerli meyve suyu, meşrubatlar, çikolata, dondurma, tatlılar, şekerli kurabiyeler, bisküviler v.b), un ve undan yapılan besinler (ekmek, makarna, erişte, tarhana, yufka v.b), prinç, kurubaklagiller, nişastalı sebzeler (patates, bezelye, bakla v.b), meyveler, süt ve yoğurt olarak bilinir. 1920'lerde insulin bulunana kadar, çeşitli diyet önerileri kan şekerinin artışını önleyen bir araç olarak görülmüştür. Günümüzde, medikal tedavi seçenekleri artmış olmakla birlikte uygun besin seçiminin diyabetin tedavisinde bir kilometre taşı olarak kaldığı herkes tarafından bilinmektedir

      "Diabet" kelimesi yunan dilinden gelir ve aslında "bacakları açma" (çok sık idrara gitme yüzünden) anlamına gelir. Fakat genel olarak "Geçiş" "fışkırmak", "akmak" yada "idrar illeti" olarak tercüme edilir. "Diabetes mellitus"'da, diyabet'in özel bir türü olarak, aşırı idrara çıkma durumu vardır.

     "Mellitus" latince olup, "bal tatlısı" anlamına gelir. "Diabetes Mellitus" da "bal tatlısı idrar" ya da "şekerli idrar" anlamına gelir, ve şeker hastasının idrarının tatlı olduğunu belirtir. Bu bariz belirti 17. yüzyılda İngiliz tıp adamı ve filozof Thomas Willis tarafından tespit edilmiştir. O zamanlarda idrarın tadına bakarak bu hastalığın teşhisi konuluyordu, çünkü diabetes mellitus'un en belirgin özelliği idrarın şeker (tatlı) tadında olmasıdır. 1889 yılında Berlin'den Paul Langerhans isimli patalog, pankreasta ada şeklinde hücre değişiklikleri tespit etmiş ve bu hastalığa halen kendi ismi verilmiştir. Fakat uzun süre bu hücrelerin işlevini çözememiştir. Farmakolog ve dahiliye uzmanı olan Joseph Freiherr von Mering ve Oskar Minkowski aynı sene içinde pankreas ile diabetes mellitus'un bağlantısını ispat etmişlerdir. Bir köpeğin pankreasını alarak, suni olarak insulin yokluğu yaratıp, diabetes olmasını sağlamışlardır. Ancak 30 sene sonra, 1921 yılında Kanadalı Fizyolojist Sir Frederick Grant Banting ve Charles Herbert Best pankreas dokusundan insulin elde edip, bunu pankreası alınmış köpeğe enjekte etmişlerdir. Bundan bir sene sonra da insanlara bu tedavi şekli uygulanmaya başlamıştır. Anatomik açıdan 1960 yılından beri insulin hormonunun yapısı bilinmektedir. Anatomik açıdan domuzun organizma yapısı insana en yakın olduğundan, ilk önce diabetes mellitus için domuzlardan elde edilen insulin kullanılmıştır. 1976 yılında domuz insulininden insan insulinine geçilmiştir. 1979 yılından beri insan insulini genetik teknolojiyle üretilmektedir.

    Milattan 100 sene sonra Aretaios şöyle demiş; "Diabetes bulmaca gibi bir hastalıktır." Bu tespit günümüze kadar geçerliliğini korumaktadır. Halen diabetes mellitus ile ilgili neden ve sonuçlar tam olarak açıklığa kavuşturulamamıştır. Bilim adamları açık kalan soruları cevaplayabilmek için yoğun çalışmalar yapıyor.

    "Diabetes mellitus" hastalığı kronik bir metabolizma hastalığı olup, genelde yüksek kan şekeri seviyesi (hypoglykemi) olarak meydana çıkar. Başlıca iki tür diyabet türü görülür:

1. tip diyabet gençlerde görülür ve insulin üreten hücrelerin yıkımından kaynaklanır. Literatürde "genç diyabet" olarak da geçer.

2. tip diyabet türü, halk dilinde "yaşlı diyabet" olarak adlandırılır, ileriki yaşta olanları etkiler. Hastalık yavaş yavaş başlar, sinsice ilerler ve insulin hormonuna karşı hassaslığın azalmasından kaynaklanır.

 

Belirtiler,                                                                                                                            Diyabet hastalığının tipik belirtileri aşırı susama, sık idrar dökme, aşırı açlık, kaşıntı, yorgunluk ve mikrop kapma gibi sıralanabilir. Yüksek kan şekeri seviyesi (hyperglykemi) veya alçak kan şekeri (hypoglikemi) yüzünden hayati tehlike yaratan durumlar bayılma gibi olabilir veya rutin doktor kontrolünde meydana çıkar.

1. tip diyabetliler insulin iğneleri sayesinde tedavi edilirler. Eğer 2. tip diyabet hastasına erken teşhis konulmuş ise hayat tarzını değiştirip, vücut hareketliliği, sağlıklı beslenme ve kilo verme sayesinde hayatını sürdürebilir. Geç kalınmış ise, kan şekerini ayarlayıcı ilaçlar gereklidir, hatta insulin tedavisine bile başlanılabilir. İleriki safhalarda hasarların çoğalmaması için diabetes mellitus hastalığı teşhis edilen kişinin ömür boyu kan şekeri değerlerine dikkat etmesi gerekir. Böylece kan hücrelerinde meydana gelen değişikliklerden doğan diğer hastalıklar oluşmayabilir. Tedavi edilmeyen diabetes mellitus hastalığı, kalp krizi, felç, kol ve bacaklarda kan dolaşımı bozukluğu, gözde meydana gelen hasarlar yüzünden kör olma, böbrek yetersizliği vs gibi bir sürü hastalığa neden olabilir.

    Diyabet hastalığına halen çare bulunamamıştır. Fakat diyabet hastası tedavisinin getirdiği kısıtlamalara uyarsa, hastalığına rağmen kan şekerini dengede tutabilirse normal bir yaşam sürebilir.

 

DİABETES

Das Wort "Diabetes" kommt aus dem Griechischen und bedeutet eigentlich "die Beine spreizend" (aufgrund des verstarkten Harnflusses.) Im Allgemeinen wird es jedoch mit "Durchgang "hindurchgehen", "hindurchflieBen" oder auch "Harnruhr"übersetzt. Auch beim Diabetes mellitus, einer speziellen Form des Diabetes, kommt es zu einer überhöhten Harnausscheidung.

"Meillitus" ist lateinisch und bedeutet soviel wie "honigsüß". Der Name "Diabetes Mellitus", also "honigsüßer Durchfluss" oderauch "Zuckerharnruhr", bezieht sich auf den süßen Geschmack des Urins von Zunckerkranken. Dieses Leitsymptom wurde erstmalig im 17. Jahrhundert von dem englishchen Mediziner und Naturphlilosophen Thomas Willis beschrieben. Das "Schmecken" des Urins war zu dieser Zeit die einzige Möglichkeit, die Krankheit zu diagnostizieren, denn das Ausscheiden von Zuncker über den Urin war ursprünglich das Hauptsymptom der Diabetes mellitus. 1889 berichtete der Berliner Pathologe Paul Langerhans voninselartigen Zellformationen in der Bauchspeicheldrüse des Menschen, die auch heute noch seinen Namen tragen. Allerdings tappte Paul Langerhans bezüglich der Funktion dieser Zellen lange im Dunklen. Dem Pharmakologen und Internisten Joseph Freiherr von Mering und dem Internisten Oskar Minkowski gelang es im gleichen Jahr den Zusammenhang zwischen der Bauchspeicheldrüse und dem Diabetes mellitus nachweisen. Dazu entfernten sie einem Hund operativ die Bauchspeicheldrüse und erzeygten auf diese Weise künstlich einen Insulinmangel und dadurch einen Diabetes. Erst gut dreißig Jahre spater, im Jahr 1921 gelang es den kanadischen Physiologen Sir Frederick Grant Banting und Charles Herbert Best, Insulin aus Bauchspeicheldrüse operativ entfernt hatten, intravenös zu verabreichen. Nur ein weiteres Jahr spater wurde der erste Mensch mit Insulin behandelt. Seit 1960 ist die chemische Struktur des Hormons Insulin bekannt. Da das Schwein anatomisch dem menschlichen Organismus am ahnlichsten ist, versuchte man primar Schweineinsulin zur Behandlung des Diabetes mellitur zu gewinnen. 1976 gelang dann auch erstmalig Schweineinsulin in Humaninsulin umzuwandeln. Seit 1979 wird Humaninsulin gentechnologisch hergestellt. Aretaios berichtete 100 n. Chr.:"Der Diabetes ist eine ratselhafte Erkrankung. "Das gilt allerdings auch noch bis zum heutigen Tag: langst sind noch nicht alle Fragen bezüglich der Ursachen und den Folgen des Diabetes mellitus geklart. Die Wisschenschaft arbeitet mit Hochdruck an der Klarung der noch offenen Fragen.

Der Diabetes Mellitus

Bei der Krankheit "Diabetes mellitus" handelt es sich um eine chronische Stoffwechselerkrankung, die sich in der Regel durch einen erhöhten Blutzuckerspiegel (Hyperglykamie) kenntlich macht. Es werden momentan hauptsachlich die zwei bekanntesten und am meisten verbreiteten Diabetesformen unterschieden: Der Typ-1- Diabetes beginnt meist in der jugend und entsteht durch die Zerstörung der Insulin produzierenden Zellen. Er wird daher in der Literatur auch gerne als "Jugenddiabetes" bezeichnet. Der Typ-2-Diabetes, im Volksmund auch Altersdiabetes genant, betrifft dagegen meist Menschen höheren Alters. Er beginnt langsam und schleichhend und beruht auf einer zunehmenden Unempfindlichkeit der Zellen gegenüber dem Hormon Insulin. Daneben gibt es noch einige seltenere Diabetes-Sonderformen und den Schwangerschaftsdiabetes auf die wir in dem Kapitel " Sonderformen des diabetes" naher eingehen wollen.

Die Symptome, Die typischen Symptome der diabetischen Erkrankung sind  starker Durst, vermehrtes Wasserlassen, Heißhunger, Juckreiz, Abgeschlagenheit und Infektanfalligkeit. Durch extrem hohe (Hyperglykamie) oder extrem niedrige Blutzuckerspiegel (hypoglyksmie) kann es zu lebenbedrohlichen Situationen mit Bewusstlosigkeit und unter Umstanden letalem Ausgang kommen. Vor allem beim unbehandelten Typ-1- Diabetes sind die Beschwerden stark ausgepragt wahrend der Typ-2- Diabetes dagegen lange Zeit symptomlos bleiben kann und erst durch Spatschaden auf sich aufmerksam mach oder bei Routineuntersuchungen beim Hausarzt erkannt wird. Der Typ-1- Diabetes muss momentan immer mit Insulinınjektionen behandelt werden. Wird ein Typ-2- Diabetes frühzeitig erkannt, kann zu Beginn der Erkrankung durch eine Umstellung des Lebensstils mit mehr körperlicher Bewegung, Umstellung der Ernahrung und Gewichtsreduktion noch geholfen werden. Spateren ist die Einnahme von Medikamenten zur Blutzuckerregulierung erforderlich und schkießlich kann es auch sein, dass ebenfalls eine Insulintherapie notwendig wird. Spatschaden können nur verhindert werden, wenn nach Diagnose des Diabetes mellitus eine lebenslange, sorgfaltige Blutzuckereinstellung erfolgt. Dadurch werden Folgeerkrankungen die im Wesentlichen durch Veranderungen der Blutgefaße hervorgerufen werden entscheident zum Vorteil des Patienten beeinflusst. Herzinfarkt, Schlaganfall, Durchblutungsstörungen der Beine und Füße (Diabetischer Fuß), Veranderungen der Netzhaut, die zum Erblinden führen können, Störüngen der Nierenfunktion bis hun zum Nierenversagen und Erektionsstörungen können die Folge des untherapierten Diabetes mellitus sein. Durch Zuckerschaden an den Nerven können Taubheitsgefühl und Gefühlsstörungen in allen Extrenitaten auftreten. Auf die meisten Folgeerscheinungen gehen wir Kapitel "Folgeerkrankungen" naher ein. Diabetes ist nach wie vor nich heilbar. Mit einem gut eingestellten Blutzucker kann der Diabetes-Patient trotz der Erkrankung ein vollkommen beschwerdefreies und normales Leben genießen. Die einzigen Einschrankungen muss der Patient bei der Therapie seiner Erkrankung hinnehmen.